Al is de fotokunstenaar nog zo snel….

De ene dichter is nog niet overleden of de volgende wisselt het tijdelijke voor het eeuwige. Is het dan vreemd dat ik vrijdagmorgen een schok kreeg toen ik de voorpagina van de Volkskrant zag? Dat was toch onmiskenbaar een foto van Ruud van Empel? Verlaten de fotokunstenaars ons nu ook al?

Gelukkig vergiste ik me. Bij tweede beschouwing ging het om een ‘gewone’ nieuwsfoto van een fotoshoot in de Leidse Hortus Botanicus. Daar lieten ouders hun baby’s fotograferen op het blad van de Victoria amazonica, een waterlelie-achtige met bloemen die tot acht kilo kunnen dragen.

Zouden veel van die ouders eind vorig jaar in het Groninger Museum het werk van Van Empel hebben gezien? Daar hing prachtig, maar licht verontrustend werk van hem, met onder meer bloemen die verdacht veel lijken op die Victoria amazonica, maar het wellicht niet waren. Want Van Empel speelt met de werkelijkheid. Voor zijn fotografische beelden maakt hij honderden foto’s van modellen, kleding en vegetatie. Die fotoshopt hij vervolgens zorgvuldig tot nieuwe beelden. Zo bestaan de vele vaak donkere kinderen op zijn beelden niet werkelijk, maar zijn die gecomponeerd uit de echte foto’s die Van Empel maakt. Of dat ook voor die bloemen geldt, durf ik niet te zeggen. Maar dat neemt niet weg dat het grappig is dat een verzonnen beeld van Van Empel door de werkelijkheid in een hortus wordt achterhaald.

Op de website van Holland Doc is een mooie documentaire te zien over Ruud van Empel. Zeer de moeite waard.

