LAST MINUTE: De regels van Angela Bulloch

Kijk uit met taal. Voor je het weet denk je op een logische wijze woorden achter elkaar te zetten, maar blijven de zinnen volslagen betekenisloos. Neem nou de curatoren van de tentoonstelling Short Big Drama van Angela Bulloch in het Rotterdamse TENT …..

Het is fijn als musea en galeries bij hun tentoonstellingen wat informatie bieden. Maar de verwarde bezoeker (ik dus!) van Short Big Drama van de Canadese Angela Bulloch in het Rotterdamse TENT komt weinig verder met de inleiding van de curatoren Amira Gad en Nicolaus Schafhausen.

Ik citeer de eerste alinea:

‘In Angela Bullochs tentoonstelling Short Big Drama is een hoofdrol weggelegd voor de tegenstrijdigheid die de wezenlijke schoonheid van Bullochs complexe creaties onthult. Stoeiend met de conventies van drama – episch of alledaags, groot of kort, of wellicht allemaal tegelijkertijd – komen de spanningen en aantrekkingskrachten en de uitgesproken drijfveren achter Bullochs werk tot uitdrukking.’

Ik heb dit stukje nu vier, vijf maal stil gelezen, daarna een keer hardop, maar het hielp allemaal niets. Ik ben te dom.

Dat gevoel overviel me ook toen ik over de tweede en derde verdieping van TENT liep.
De tweede verdieping sla ik hier maar helemaal over. Machines met een pen die volautomatisch lijnen tekent. Zucht. En series kubussen met een pastelkleurig licht. Bij mij slaat dat dood.

Conceptueel
Op de derde verdieping komt er wat leven in me. Letters! Wanden vol letters. Dat is wel de truc om een kijker enige tijd vast te houden. De letters vormen woorden en zinnen, en die kan je lezen. Als je wilt, en er wat moeite voor doet. De zwarte, blauwe en rode blokken tekst zijn zodanig op de muren aangebracht dat lezen een soepele nek behoeft.
Het zijn stuk voor stuk geschreven of ongeschreven regels (leg ik zo uit). ‘Europa tegen kanker’ bestaat bijvoorbeeld uit vijf regels die aansporen om niet te roken, verse groenten en fruit te eten en blootstelling aan de zon te vermijden. Andere werken vermelden de regels om misdaad te bestrijden en het manifest (regels van de kunst) van een Duitse groep kunstenaars. Elders schilderde Bulloch de ongeschreven erecode van de Italiaanse maffia op een muur en verderop citaten (leefregels?) van anarchisten.
Het leukst is de grote wand met Rules relating to an understanding of certain type of conceptual art. Regel 36 luidt: ‘Most conceptual artists are still around and can be questioned in person about any of the above statements’.
Helaas vermeldt Bulloch geen telefoonnummer of mailadres. Ik heb nog wat vragen.

Nog te zien tot en met Tweede Paasdag 9 april in TENT in de Witte de Withstraat in Rotterdam.

