Van Caldenborgh Museum: stimulans of bedreiging?

Uitgerekend op de dag waarop Ann Goldstein aankondigde dat het Stedelijk Museum in Amsterdam op 23 september heropent, schreef De Volkskrant op de voorpagina over een nieuw museum. Ondernemer en kunstverzamelaar Joop van Caldenborgh gaat zijn Caldic Collectie onderbrengen in een nieuw museum in Wassenaar. Dat moet in 2014 open gaan.

In een van de discussiegroepen op LinkedIn uitte een dag later iemand bedenkingen bij de plannen van Van Caldenborgh. Wat zurig schreef deze man dat Van Caldenborgh beter samenwerking had kunnen zoeken met een bestaand museum. Deze schrijver vreest de concurrentie van de Caldic Collectie voor andere musea voor moderne kunst. Bovendien is hij bang dat als de eerste golf van belangstelling in 2014 voorbij is, Van Caldenborgh  subsidie zal vragen, wat ook weer ten koste gaat van de bestaande musea.

Concurrentie
Niemand kan een particuliere kunstverzamelaar dwingen om zijn collectie publiek toegankelijk te maken. Gelukkig zijn er voorbeelden genoeg van grote verzamelaars die dat wel deden. Denk aan Ernst Beyeler, die in het Zwitserse dorpje Riehen, even buiten Basel, door Renzo Piano een prachtig museum liet bouwen voor zijn Picasso’s, Giacometti’s en Matissen. Of aan Paul Getty en zijn musea in Los Angels en Malibu. Nederlandse verzamelaars pakken het meestal wat minder spectaculair aan en zijn eerder geneigd hun collectie in een bestaand museum onder te brengen.
Dat we er door Van Caldenborgh een museum bij krijgen, met bovendien een razend interessante collectie, lijkt me goed nieuws. Dat neemt niet weg dat de schrijver van dat LinkedIn-berichtje wel een punt heeft: ieder nieuw museum is natuurlijk een concurrent voor bestaande musea. Zeker als de eigenaar een dag na het nieuws over zijn plannen aan de Volkskrant laat blijken dat kosten geen rol spelen. Tja, zo is het nu eenmaal. Van Caldenborgh heeft goed geboerd en daarmee de top-100 van de Quote-500 gehaald. Zo’n kapitaalkrachtige concurrent is voor bestaande musea natuurlijk bedreigend. Maar dat is wat mij betreft geen reden om niet blij te zijn met de plannen van Van Caldenborgh.
Vier jaar geleden mocht ik mee met een rondleiding door zijn beeldentuin. Dat smaakte naar meer. Bovendien kan het geen kwaad als bestaande musea worden aangemoedigd om hun creativiteit in te zetten om slimmer, anders te programmeren om hun concurrentiepositie te verbeteren. Als daar spannende tentoonstellingen uit voortkomen, word ik daar als liefhebber alleen maar beter van.
Of zie ik iets helemaal over het hoofd?

Wassenaar
Voor de bouw van het nieuwe museum heeft Van Caldenborgh inmiddels plannen

ingediend bij de gemeente Wassenaar. Die moet de vereiste vergunningen afgeven. Wellicht kan de gemeente daarmee meteen iets goed maken met Van Caldenborgh. In  zijn beeldentuin staat namelijk een bouwwerk van Sol LeWitt, een verzameling gestapelde open kubussen. Tijdens de rondleiding hoorden we dat de gemeente Wassenaar destijds moeite had om dit als  kunstwerk te zien en dwars lag omdat zij de kunst van LeWitt aanvankelijk als illegale bebouwing beschouwde. Waarmee maar weer eens is bewezen hoe belangrijk enige kunsteducatie is.

N.B. Foto’s komen van de blog http://matheo.weblog.nl

Advertenties