Dank je, Ernst-Jan Pfauth

Op kruispunten komen wegen samen.

Voor mij is dit zo’n kruispunt. De eerste weg die daarop uitkomt, is het feit dat ik als freelance-journalist- en tekstschrijver voor het eerst sinds lange tijd geconfronteerd wordt met een volledig lege opdrachtenportefeuille. Da’s geen reden voor paniek, wel reden om actie te ondernemen.

De tweede weg is de workshop Sociale Media die mijn lief vorige week volgde. Dat leidde tot discussies thuis over Twitter, LinkedIn, Facebook en blogs. En vooral tot de vraag, wat moeten wij daarmee? Heeft het zin om te bloggen? Hoeveel tijd willen we besteden aan getwetter en zelf-profilering op LinkedIn?

De derde weg die naar dit kruispunt leidt, is het verhaal dat Het Parool vorige week schreef over Ernst-Jan Pfauth en zijn e-book ‘Gij zult bloggen’. Ik heb zijn boek onmiddellijk op mijn Streelkikker gezet en inmiddels uitgelezen. Hoezeer zijn boekje enthousiasmerend werkt, bewijst dit eerste blogje. Ik ga zijn uitdaging aan.

De vierde weg is het besef dat irritatie een fijne drijfveer is, zeker als die irritatie vaag en ongericht is. Bij mij heeft die betrekking op moderne kunst. Regelmatig bezoek ik musea voor moderne kunst. Ik houd van de rust en de inspiratie die dat kunnen opleveren. Maar als ongeschoold en onwetend kijker erger ik me ook vaak aan wat ik zie. Maar al te vaak herhaal ik de verontwaardigde vraag van een kennis die in een museum ooit uitriep: ‘Waar woont die charlatan?’

Daar staat tegenover dat een Amerikaanse nicht van mijn lief een keer schreef dat zij altijd uitgaat van de goede bedoelingen van een kunstenaar, tot het tegendeel is bewezen.

De uitdaging waarover ik in dit blog wil schrijven, is – naar ik hoop – een ontdekkingstocht. Ongeschoold en onwetend wil ik op zoek naar die charlatan, uitzoeken waar hij woont en ontdekken wat zijn bedoelingen zijn. Onderweg wil ik leren kijken en daarover schrijven.

Nou vooruit, er is nog een weggetje dat naar dit kruispunt leidt; een zandweggetje waarover het moeizaam bewegen is. Eergisteren ben ik flink door mijn rug gegaan. Dat dwingt tot stilstand, rust en nadenken; dat biedt ruimte om plannen te maken voor dit blog.

